De groepen 6, 7 en 8 worden
uitgenodigd om deelgenoot te worden van een écht groot kunstwerk. Lever als
leerling je eigen bijdrage. Een klas voegt gemiddeld 25 tot 35 plaatjes toe aan
een groot kunstwerk. Kira Groos en Andrea Mollema gaan samen met de leerlingen
(en de leerkracht) aan het werk. Zie het filmpje!
Foto links: Werk
van Jane Groves. Ton was in Dublin en heeft zich door haar werk laten
inspireren.
En zo zullen meer dan duizend (of
meer?) leerlingen meewerken aan de totstandkoming van een duurzaam kunstwerk. Het
werk moet bestendig en houdbaar zijn, omdat we het belangrijk vinden dat het
een tijdje zichtbaar is en deel wordt van een locatie.
Verantwoordelijk voor het idee
en de uitvoering is designer en beeldend kunstenaar Ton van Gilst en het Cultuurpalet.
Foto rechts: Werk
van Jane Groves.
Vooraf worden de leerlingen
door middel van een lesbrief op de hoogte gebracht van het project, en wat er
van de leerlingen én leerkracht wordt verwacht. Nadat er op school is
voorgewerkt komen de leerlingen naar De Werf.
Het werk zal het worden onthuld
op De Werf. We gaan er natuurlijk vanuit dat jullie daar allemaal bij aanwezig
zijn. Daarna zal het een plek krijgen binnen de Alphense gemeente grenzen. Waar? Daar zijn we nog over in gesprek.
Lesbrief
Ton van Gilst
Ton is verantwoordelijk voor
het ontwerp. De in Zuid-Afrika geboren Van Gilst is in Alphen aan den Rijn
woonachtig. Hij volgde een opleiding in de techniek en maakte al vroeg de
overstap naar beeldende kunst en het ontwerpen en het maken van ijzeren
meubels. Ton, Kira Andrea en Cees vormen samen een mooi team om
iets bijzonders te gaan creëren samen met de leerlingen uit het basisonderwijs.
Ton heeft in de afgelopen 30 jaar veel tafels, kasten, stoelen en lampen ontworpen. De laatste 15 jaar heeft Ton zich steeds meer toegelegd op het maken van kunstwerken. Deze kunstobjecten, veelal van ijzer, beton/cement en brons hebben mede door de ruwe materialen grote zeggingskracht. Zijn inspiratie haalt hij uit de dagelijkse actualiteit, daar voegt hij dat zijn droge humor en niet voor de hand liggende associaties aan toe en laat vervolgens de objecten voor zich spreken.