Cultuurpalet biedt dit seizoen de mogelijkheid om te kiezen tussen twee activiteiten. Cultuurcentrum Parkvilla heeft voor groep 6 twee uitdagende workshops in de aanbieding.
Workshop mode, textiele werkvormen
De filmpjes,
die later ook met de leerlingen bekeken moeten worden, helpen bij het
maken van de keuze. Beide worden ondersteund door een lesbrief.
De workshop is opgebouwd uit drie lessen; een voorbereidende
les op school door de leerkracht zelf (zie lesbrief) les 2 op Parkvilla en de
laatste les weer in de klas leerlingen samen met de leerkracht.
Download Lesbrief
Heb je weleens nagedacht over hoe jij
op iemand overkomt als je bepaalde kleren aan hebt? De kleuren en vorm van jouw outfit hebben onbewust invloed op
hoe je klasgenootjes jou zien, en andersom!Wat vind jij van iemand die zich van
top tot teen in zwart kleed, vind jij die eng, of zou je daar gewoon zomaar een
vraag aan durven stellen?Weet jij hoe het werkt als je een
ontwerper of stylist bent? Hoe kom je eigenlijk aan nieuwe ideeën voor een
collectie?
In deze lessen leer jij te kijken en denken als een modeontwerper, vindt
inspiratie, bedenk welk verhaal jij wil vertellen met jouw outfit, zet deze om
in een ontwerp en denk eens na over welke schoenen, tassen (of make-up)
daar een nog sterker beeld van zouden kunnen maken.
Met je eigen juf of meester ga je eerst op zoek naar inspiratie, vervolgens leert Layla je hoe je in het klein met stof in 3D, namelijk op een leeg flesje, een ontwerp kunt maken, zoals de echte ontwerpers dat doen op een grote paspop. Met spelden en stof ga je zelf aan de slag, en je model neem je uiteraard mee naar huis! In je eigen klas kun je vervolgens nog eens nadenken over het versterken van het beeld dat je wilt neerzetten. Stoer, lief, rustig of sportief? Bedenk hiervoor een omgeving, bepaalde (make-up of) accessoires!
De workshop is opgebouwd uit drie lessen; een voorbereidende
les op school door de leerkracht zelf (zie lesbrief) les 2 op Parkvilla en de
laatste les weer in de klas leerlingen samen met de leerkracht.
Encaustic Art is schilderen met
…..was. Dit gebeurt met gekleurde was blokjes op speciaal hittebestendig papier
en met een speciaal schilderijzer. Door het mengen van kleuren krijg je de
meest bijzondere combinaties. Daarnaast zorgt de manier waarop je het
schilderijzer beweegt, voor allerlei verschillende patronen op het papier en is
het verrassend wat voor mooie composities er tevoorschijn komen.
Deze techniek is misschien minder
bekend, maar bestaat al duizenden jaren. Oude Egyptenaren maakten zo portretten
op sarcofagen en de Romeinen en oude Grieken maakten Iconen van was.
Op school gaan jullie in de klas als
voorbereiding zelf weer even aan de slag met de kleurenleer en het mengen van
kleuren. Dit kunnen de leerlingen toepassen bij het schilderen met bijenwas.
Tijdens de 2de les op Parkvilla gaat de vakdocent aan de slag met
encaustiek art. De leerlingen maken met gekleurde was blokjes en een heet
schilderstrijkijzer mooie kaarten met deze schildervorm.
Als afsluiting kunnen de leerlingen
tijdens de laatste les verder werken over patronen en ontwerpen hun eigen pauw
met verschillende kleuren, patronen en vormen.
Aansluitend op de workshop mode: Mixed Media. Wat is dát nu weer? Dit betekent dat je allemaal materialen door elkaar heen mag gebruiken.
Dat mag van
alles zijn: draadjes, verf, papier, tijdschriften, stofjes, metaal, hout,
kranten, afval, krijt, ijzerdraad, en nog veel meer. Ook mag je verschillende
technieken en gereedschappen gebruiken, in één kunstwerk. Schilderen, knippen,
plakken, borduren, tekenen, zagen, boren, nieten, vastbinden. Er is vast nog
meer te bedenken.
Dit ga je doen! Je maakt een tweeluik
op ansichtkaartformaat. Een tweeluik is een kunstwerk wat uit twee delen
bestaat. Ze zijn niet hetzelfde, maar horen bij elkaar. We gaan werken met de
mixed media (dit spreek je in het Engels uit!) techniek.
De juf of meester
verzameld een heleboel verschillende materialen waar je mee mag werken.
Waar je in ieder geval mee gaat werken, is met stof, naald en draad.
Tijdens les 1 komt er een
vakdocent in de klas die de opdracht uitlegt en opstart. De
groepsleerkracht is aanwezig bij deze les en helpt mee.
De groepsleerkracht werkt tijdens les
2 verder aan het kunstwerk.
In les
3 is naast de groepsleerkracht de vakdocent er weer en wordt het
tweeluik afgemaakt, en aan elkaar bevestigd.
Download Lesbrief